.
News

Publiczne Gimnazjum w Kuźnicy Czarnkowskiej podbija Rzym

    Od 12 do 16 grudnia br. w ramach unijnego projektu Erasmus odbyło się pierwsze spotkanie przedstawicieli partnerskich szkół w Rzymie. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie i nauczyciele Publicznego Gimnazjum w Kuźnicy Czarnkowskiej, Institutio Comprensivo w Rzymie, Refika Aksoy İlkokulu w Ankarze, a także przedstawiciele tureckiej instytucji oświatowej Milli Müdürlüğü z Ankary. Publiczne Gimnazjum w Kuźnicy Czarnkowskiej reprezentowali uczniowie klasy III: Natalia Czarniak, Agata Golon, Adam Klimczak oraz Agata Piątek, a także nauczyciele: Mirosława Peksa, Alicja Chwarścianek, Anna Odrwot i Magdalena Kowalewska.

    Celem pobytu uczniów i nauczycieli w Rzymie była wymiana doświadczeń w walce o ochronę gatunków zagrożonych, w celu zachowania ich dla przyszłych pokoleń oraz przetrwania gatunku ludzkiego. Nasi uczniowie mieli okazję porównać wyniki własnej działalności z aktywnością uczniów ze szkół partnerskich. Uczniowie i nauczyciele poznawali gatunki roślinności typowe dla włoskiego klimatu, o ochronę których dba zarząd miasta. Mieli również możliwość przyjrzenia się pracy szkoły, przez uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych z włoskimi kolegami oraz doskonalenie umiejętności językowych.

    W programie było też poznawanie Rzymu. Uczniowie zwiedzili między innymi Wzgórze Kapitolińskie, Bazylikę na Lateranie, Koloseum, Fontannę Di Trevi, Plac Hiszpański, ale największym przeżyciem dla wszystkich była wizyta w Watykanie, gdzie podziwiali Plac Św. Piotra a w Bazylice odwiedzili grób papieża Jana Pawła II.

    Nauczyciele poznali włoski i turecki system edukacyjny oraz metody i formy pracy włoskich kolegów. Pobytowi towarzyszyły oficjalne spotkania z dyrekcją szkoły rzymskiej Instituto Comprensivo Grazia Deledda oraz Pietro Mancini, spotkania integracyjne, wycieczki oraz spotkanie robocze, na którym omówiono realizację zadań na bieżący rok szkolny, ustalono terminy spotkań w Polsce i kolejnego w Rzymie.

    Takie wizyty, jak ta w Rzymie, dają możliwość rzeczywistego zacieśnienia współpracy. Dla Natalii, Agaty, Adama i Agaty był to niewątpliwie cenny, pracowity, a mimo wszystko radośnie spędzony czas. Podobnie jak i dla nas nauczycieli.

Magdalena Kowalewska

 

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919